Virksomheder med en struktureret salgsproces har ofte også sælgere, der klarer sig bedre end gennemsnittet. Det lykkes åbenbart oftere virksomheder med en veltilrettelagt salgsproces at rekruttere de bedste sælgere. Eller gør det?
Det diskuteres indimellem, om det er hønen eller ægget, der kom først. På samme måde kan det også diskuteres, om virksomheder med en struktureret salgsproces rekrutterer de bedste sælgere eller skaber de bedste sælgere.
Der er ingen tvivl om, at de bedste sælgere ofte også foretrækker at arbejde for de bedste virksomheder. De bedste sælgere ved, at de har svært ved at være en vedvarende succes alene. Derfor foretrækker de bedste sælger ofte også, at være en del af en virksomhed med en struktureret salgsproces.
Det er dog ikke altid, at en virksomhed er så heldig at rekruttere en sælger, som er bevidst om værdien af at følge en salgsproces. Derfor kan virksomheden og sælgeren alligevel godt være et fantastisk match, når bare virksomheden tager ansvar ved at introducere og træne sælgeren i sin strukturerede slagsproces.
Så hvorvidt virksomhederne rekrutterer eller udvikler gode sælgere er faktisk ikke afgørende på den lange bane, så længe virksomheden bare har sat salget i system.