De seneste år er der sneget sig et nyt ord ind i danske sælgeres bevidsthed.
Ordet er Pitch eller Salgspitch.
I takt med at Løvens Hule, sæson efter sæson, ruller hen over skærmen og vi ser håbefulde iværksættere pitche for Jesper Buch, Mia Wagner, Brigitt Aaby, Christian Stadil, Jacob Risgaard og de andre løver, så hører vi ordet pitch flere og flere gange.
Vi ser også at dem der er skarpe til at pitche, kan opnå en imponerende succes med at pitche for Løverne. Vi alle kender til succeshistorierne som fx ”Shaping New Tomorow”, ”Party In A Box” og ”BARONS”.
På samme måde kan vi også se, at dem der ikke forstår at give en skarp salgspitch, ofte ikke får succes.
Der ser altså umiddelbart ud til at være en helt naturlig sammenhæng mellem det at være god til at pitche og at opnå succes med at sælge.
Der er bare rigtigt stor forskel på om du skal pitche for investorerne i Løvens Hule, eller du skal gennemføre et stykke seriøst B2B salgsarbejde.