Aconto fakturering
Især i tilfælde hvor du har et langt forløb med din kunde, kan du forbedre din likviditet ved, at du indbygger aftaler omkring aconto fakturering i dine kontrakter og aftaler med kunderne.
I situationer hvor du fx ikke kender kunden, kan det være en god idé at lave en aftale om aconto fakturering. Det kan du gøre uanset om du arbejder med erhvervskunder eller private.
Du kan ofte sagtens sikre dig en aftale om aconto fakturering, når blot du lader det indgå som en naturlig del af forudsætningen for din aftale og for prisen.
Det optimale for din likviditet er, hvis du kan få lavet aftaler der betyder, at du kan acontofakturere dine kunder i forhold til fremdriften. Det vil nemlig ofte betyde, at du ved at kombinere aconto fakturering med ”Længere betalingsbetingelser hos dine leverandører” kan undgå at belaste din likviditet med andet en lønomkostninger og det bliver så kun i en kort periode.
Kortere betalingsbetingelser
SMV Danmark har fokus på, at likviditet er vigtig for deres medlemmer. De har været fortaler for, at få indført krav om kortere betalingsbetingelser. Der er en tendens til, at især store og offentlige virksomheder kræver lange betalingsbetingelser af sine leverandører. Accepterer du, at dine kunder har lange betalingsbetingelser, så kan du rent faktisk vækste så meget, at du løber helt tør for likviditet og dermed må lukke din virksomhed. Har du ikke penge på kontoen til at betale løn og kreditorer, så går det hurtigt galt.
For at forbedre din likviditet kan du derfor med fordel have fokus på, at aftale så korte betalingsbetingelser som muligt. Som udgangspunkt vil jeg anbefale 8 dages betaling for at forbedre din likviditet.
Indfør omgående betaling via Mobilepay
Har du mange private kunder, så vil jeg anbefale, at du indfører krav om omgående betaling via fx Mobilepay. Det løfter både din likviditet og mindsker besværet med udsendelse af fakturaer og håndtering af betalinger. Du undgår samtidig risikoen for, at dine kunder slet ikke betaler. Især virksomheder der har mange nye og ikke kendte kunder, kan have stor glæde af at indføre Mobilepay for at løfte likviditeten.
Prioriter at arbejde for kunder der betaler hurtigt
Nogle virksomheder står i en situation, hvor de har så meget at lave, at de må prioritere hvilke kunder de vil hjælpe og hvilke de må sige nej til. Sådan en lykkelige situation kan ofte også betyde, at der er ekstra pres på likviditeten.
Hvis din succes er ved at dræne dig for likviditet, kan du derfor med fordel blandt andet prioriterer hvilke kunder du vil have fokus på at hjælpe, ud fra hvor hurtigt de betaler.
I sådanne tilfælde er det en klar fordel at vælge de kunder der betaler dig, før du skal betale dine leverandører og medarbejdere.
Ryk dårlige betalere
Strammer likviditeten, så kan du med fordel gennemgå alle de forfaldne fakturaer du har. Alt hvad du har til gode hos dine kunder, mangler på din konto. Derfor er det vigtigt at du får opkrævet de manglende betalinger så hurtigt som muligt.
At være god til at rykke for manglende betaling er et håndværk i sig selv. Jeg oplever dog, at mange ikke bryder sig om at rykke deres kunder for manglende betaling. Det betyder nogle gange, at der kan være store udeståender som der aldrig er rykket for. Du kan med fordel lære at tage personligt kontakt til kunderne, for at få dem til at betale deres regning. det virker ofte bedre med personlige kontakt, end blot at sende endnu en betalingspåmindelse eller kontoudtog.
Foretag kreditvurdering af nye kunder
Det er selvfølgelig bedst for din likviditet, hvis du helt kan undgå dårlige betalere og direkte tab. Det er særligt vigtigt i perioder, hvor din likviditet er presset i forvejen.
En af måderne til at undgå dårlige betalere og/eller direkte tab på, er at foretage en kreditvurdering af dine kunder.
Kreditvurdering lyder som en stor, tung og besværlig proces. Det kan det også godt være når du arbejder med store virksomheder. Men du kommer ofte langt med almindelig sund fornuft og evt. en aftale med kunden om aconto fakturering.
Sælg ud af varelageret
Et varelager kan lægge beslag på rigtigt meget likviditet. Et varelager har det ofte også med at vokse over tid og samtidig bliver varerne sjældent mere værd af at så på lager længe.
Penge der står bundet i varelager, belaster din likviditet 1:1. Det vil sige at hver krone du køber ind for, for at stille på lageret, mangler på din likviditetskonto.
Selvfølgelig skal du bruge et vist varelager for at drive din virksomhed, men skal du bruge likviditet her og nu, kan du derfor med fordel gennemgå dit varelager og have fokus på, at få solgt så mange af de varer som muligt. Find de varer frem som du skal have solgt og samarbejde med alle dine kollegaerne om at sælge netop disse varer.
Alle de kroner du omsætter på varer som du i forvejen har på lager, sætter du direkte ind på kontoen som ekstra likviditet.
Være kreativ når du skal omsætte evt. gamle og udgåede varer. Der ligger nogle gange meget og hurtig likviditet gemt på et lager.
Tilbyd kontantrabat
Er du i en situation hvor du skal bruge likviditet, nu. Så kan du benytte dig af muligheden for at give kunden en rabat ved kontant betaling, i stedet for at give kunden lang kredit. Det kan være, at du ligefrem kan sætte kontant betaling som en forudsætning for, at kunden kan købe til den aftalte pris. Fx hvis du er gang med at rydde op på lageret og sælger et større parti til en skarp pris.
Søg alle relevante refusionsordninger
Er du i en branche hvor du kan søge refusionsordninger indenfor fx energi, løntilskud, vækst- og udviklingsbistand eller andre former for refusioner, så kan du med fordel sikre dig, at du får søgt pengene hjem så hurtigt som muligt.
Tag evt. fat i dit lokale Erhvervshus og få gratis vejledning og sparring til netop dine muligheder.