Dine kunders behov ændrer sig hele tiden. Derfor er det vigtigt, at du med jævne mellemrum sætter tid af til at vurdere dine serviceydelser.

 

Tilbyder du de serviceydelser, som dine kunder skal bruge?


Hvis ikke, så dør din virksomhed stille og roligt.
Du er bare ikke så lang tid om at dø nu om dage, som du var for bare 10 år siden.

Kunderne forsvinder hurtigere, end de gjorde tidligere
Ofte har kunderne ikke andet valg. Hvis du som leverandør ikke kan levere de serviceydelser, de har behov for – må de finde en, der kan.

Og det er meget svært at vinde kunderne tilbage igen, hvis de først én gang har oplevet, at du ikke formår at udvikle dig i takt med deres behov.

 

Lad mig give 3 eksempler


på udsagn, jeg er blevet mødt med, når jeg udfordrer virksomheder på, om deres serviceydelser lever op til kundernes behov:

”Rolig nu, Ulrik. Vi har trods alt klaret os godt de sidste mange år, med de serviceydelser vi har.”
”Når bare vi er færdige til tiden, så er kunderne glade.”
”Så længe kunderne ikke brokker sig over prisen, så er det nok ikke så slemt.”


Jeg anerkender fuldt ud virksomhedernes erfaring.

Meeen, jeg vil godt udfordre dem på, hvor længe de kan fortsætte med samme holdning.

Det er min opfattelse, at de virksomheder, der mener, at kunderne KUN fokuserer på pris, ofte er de virksomheder, der har det største efterslæb (med hensyn til udvikling af serviceydelser og kundeservice).

De ser ganske simpelt ikke, at det blandt andet er deres serviceefterslæb, der giver dem større og større udfordringer med at fastholde og skaffe nye kunder. 

Naturligvis oplever alle virksomheder, at pris er en afgørende faktor, men dem, der ikke er fulgt med kundernes behov, er ofte hårdere ramt.

 

Heldigvis er mange godt klar over, at de har et serviceefterslæb


Ofte er efterslæbet opstået, fordi de har været ramt af vores allesammens værste modstander – den daglige drift.

Lad mig derfor opfordre dig til, at du:

  • Jævnligt vurderer og udvikler dine services
  • prioriterer dette arbejde på lige fod med den daglige drift
  • inddrager medarbejderne i arbejdet.

De har helt sikkert en række gode input. Min erfaring er, at medarbejderne hellere end gerne bidrager.
Faktisk bliver implementeringen af nye værktøjer og rutiner langt lettere, når du tager medarbejderne med på råd.
Det får dem til at engagere sig lidt ekstra, når arbejdet skal føres ud i livet.

 

Ønsker du input og idéer til, hvordan du kommer i gang?
Så ringer du bare på 23 34 73 23 for en uforpligtende snak.

Rigtig god arbejdslyst

Ulrik

Leave a Reply