DU er også ansat som kommunikationschef

 

Uanset hvilket job du udfører i dagligdagen,
er du også en af virksomhedens ”kommunikationschefer”.

Som frontlinemedarbejder (dig, der møder og taler med kunderne) har du i din daglige kontakt med kunderne utrolig stor indflydelse på, hvordan de opfatter jeres virksomhed.

 

Det, du fortæller kunderne, tror de nemlig er virkelighed.

I kommunikerer som virksomhed sikkert med jeres kunder på mange måder. I bruger fx annoncer, hjemmesider, brochurer, facebook, mailkampagner og mange andre værktøjer. De budskaber, I via disse medier sender ud til kunderne, forventer kunderne også at opleve, når de møder dig som frontlinemedarbejder.

Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, hvad, hvordan og især hvor meget du fortæller dine kunder. Det indtryk, du giver kunden, skal gerne være i overensstemmelse med det, virksomheden ellers markedsfører sig med.

 

Det er vigtigt, at I udadtil fremstår som en velfungerende virksomhed.

Alle virksomheder har nogle ting, som ikke kører helt optimalt. Det gælder måske også i din virksomhed.

Uanset hvor enig eller uenig du er med fx ledelsen, er det stadig din opgave at få virksomheden til at fremstå så professionelt som muligt over for kunderne.

 

Jeg har hørt medarbejdere, der fortæller kunderne om

  • interne uenigheder i virksomheden
  • mangel på ledelse eller struktur
  • økonomiske problemer
  • tekniske problemer

og en række andre ting, som på ingen måde burde have været bragt til kundens kendskab.

 

Kunderne opfatter ofte disse medarbejdere som værende illoyale over for virksomheden og kommer derfor i tvivl om, hvorvidt medarbejderne også taler dårligt om dem som kunder. Det giver ikke tryghed og skaber ikke Supergod Kundeservice eller MERsalg.

Når du derimod fremstår som en loyal og engageret medarbejder og er med til at kommunikere virksomhedens budskaber, skaber du flere loyale kunder, der vender tilbage og køber igen og igen.

 

Derfor er din rolle som frontlinemedarbejder og din kommunikation med kunderne meget vigtig for virksomhedens samlede billede udadtil.

Rigtig god arbejdslyst,


Ulrik

Leave a Reply