Hvad er der blevet af ”Farvel og tak for handlen”?

“Farvel og tak” eller “Ha’ en god dag”

Jeg oplever jævnligt at få en uengageret og ligegyldig ”Ha’ en god dag”-hilsen, når jeg fx er ude at handle.

Især i dagligvarebutikker mødes jeg ofte af medarbejdere, der gør et godt stykke arbejde. Men lige så ofte er medarbejderne helt tydeligt blevet pålagt at sige ”Ha’ en god dag” til alle.

Jeg er nogle gange helt imponeret over, hvor uengageret og falsk de får det til at lyde.

Ja, faktisk er det lige før jeg i flere tilfælde ville foretrække, at butikken havde en lille højtaler, der automatisk kunne aflevere deres ”Ha’ en god dag”-hilsen til mig som afskedsreplik. Denne hilsen var der da i det mindste mulighed for at få indtalt med engagement og glød i stemmen.

Jeg er helt med på, at virksomhederne mener det godt. Men når det, som det jævnligt sker, gøres uden engagement, er effekten stort set modsat.

Hvad tænker og gør du?

  • Hvad er dit mål med dit ”farvel og tak” til kunden?
  • Hvordan giver du din kunde dit gode farvel og tak?
  • Har du oplevet et ”farvel og tak”, der gjorde et særligt godt indtryk?

“Farvel og tak for handlen”

Jeg forsøger selv at give en personlig og velment hilsen som afsked til både kunder og andre, jeg siger ”farvel” til.

Fx bruger jeg at sige ”Farvel og tak for handlen” eller ”Rigtig god arbejdslyst”, når jeg forlader en af mine kunder.

Det gør jeg, fordi jeg oprigtigt ønsker at sige tak for ordren eller ønske vedkommende en rigtig god arbejdslyst.

Mit mål er at gøre det med engagement og glød i stemmen, så modtageren både kan høre og mærke, at jeg mener det, jeg siger.

Rent salgsteknisk er mit mål med at aflevere et godt ”farvel” at få kunden til at komme igen. Det aktuelle salg er afsluttet, så vores ”farvel og tak” er et af de værktøjer, vi har for at få kunderne til at komme igen og udvikle dem som loyale kunder og ambassadører.

 

Et velment og godt ”farvel og tak” koster ikke noget, men det har stor betydning.

 

Giv mig gerne dit input til, hvordan du afleverer dit ”farvel og tak” til dine kunder.

Rigtig god arbejdslyst,


Ulrik

One Comment

Leave a Reply